Aferka

Wczoraj wieczorem wybuchła aferka – T-mobile wypuściło reklamę, która ponoć godzi w dobre imię Polaków.

Polacy w Czechach zaczęli dyskusję, którą sobie śledziłam z boku – były zarówno kulturalne próby tłumaczenia swojego punktu widzenia, były obelgi i były nawet odwołania do Biblii – na usprawiedliwienie dwóch przeciwstawnych tez.

Tezy są oczywiste: jedna jest taka, że sprawę należy olać i mieć dystans do stereotypu Polaka – handlarza czwartej kategorii; druga zaś praktycznie wzywa do szabel w dłoń i czołgów na Pragę.
Aferka dostała się już do Wyborczej i TVN, polska ambasada protestuje, ludzie się kłócą – a ja mam reklamę gdzieś. Już pisałam o tym, że ubolewam nad tym, że Czesi postrzegają nas negatywnie, ale wiem, że nie zmienię ogółu Czechów – bo takie coś nie istnieje. Podobnie, jak nie istnieje ogół Polaków. No różni jesteśmy, no. Chcę być lubiana wśród moich kolegów, ale jako ja, nie jako Polka.

Obserwacja Polaków w Czechach przynosi mi jeden wniosek: ludzie strasznie są przywiązani do koncepcji przynależności do narodu – koncepcji nowej i nie do końca naturalnej. I gotowi są poświęcać bardzo wiele czasu, żeby gardłować w imię tej idei. Nic mi do tego, ale zawsze śmieszył mnie patriotyzm na emigracji – patriotyzm deklaratywny, bo inny nie może być, jeśli się mieszka poza granicami kraju.

Zdanie Czechów na temat reklamy też jest podzielone – część stereotyp bierze za prawdę, część mówi, że T-mobile jest głupie, część chce więcej luzu – nikt szat nie rozdziera, że Czesi też nie są przedstawieni w najlepszym świetle (hehe, Trojan dzwoni z telefonu bez karty sim, gdzie tu konsekwencja?). Podobnież, jakiś czas temu Słowacy i (chyba) Chorwaci wypuścili reklamy naśmiewające się z Czechów; reakcje były ostre, atmosfera niemiła.

Wniosków, jak zwykle, nie będzie. Sama dla siebie się cieszę, że wyjazd pozwolił mi zrewidować pojęcia tłuczone mi do głowy od dzieciństwa i że teraz mogę patrzeć na ten cały teatrzyk obojętnie.

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

